Skolidrott i fokus på workshopen den 11 december.

Syftet med works­hopen var att dis­ku­tera de utrymmen som kommer att finnas i trä­ning­sis­hallen, med fokus på lärarnas och ele­vernas pers­pektiv. Vad saknas för när­va­rande, vilka förbätt­ringar hoppas man på och så vidare.

För del­ta­garna pre­sen­te­rades de utrymmen som pla­nerna för när­va­rande omfattar, man dis­ku­te­rade vilka utrymmen sko­lorna idag använder och vilka andra öns­kemål och möj­lig­heter trä­ning­sis­hallen kunde erb­juda sko­lidrotten i fram­tiden.

Funktionella utrustningsförråd

Ur sko­lidrot­tens syn­vinkel ansågs till­räckliga förråd­sut­rymmen och hur den gemen­samma trä­ning­sut­rust­ningen kommer att för­varas när de nya utrym­mena står klara vara mycket vik­tiga fak­torer. Del­ta­garna kons­ta­te­rade att de mest möj­liga och san­no­lika alter­na­tiven för för­va­ring av saker är antingen ett förråd­sut­rymme avsett för allas gemen­samma använd­ning eller ett eget lås­bart förråd­sut­rymme för varje skola separat.

Moderna för­va­rings­lös­ningar för sko­lidrot­tens behov av till­behör och utrust­ning samt en smidig använd­ning i var­dagen är av bety­dande bety­delse. Ett tyd­ligt system, bra förråd­sut­rymmen och bra underhåll av utrust­ningen säkers­täller smi­diga och menings­fulla idrotts­timmar för både lärare och elever.

Mer idrott på isen under en längre tid

Gruppen hop­pades att de nya utrym­mena i fram­tiden skulle möj­lig­göra att man inklu­derar iss­port i sko­lidrotten under en längre period av läsåret.

Det dis­ku­te­rades om stor­leken och modellen på rin­karna. I sko­lidrotten har rin­kens form ingen avgö­rande bety­delse, men några meter längre och sma­lare rink skulle vara ett plus för småspel, eftersom det möj­liggör att ordna flera spel sam­ti­digt, dif­fe­ren­tierad under­vis­ning och så vidare.

Mångsidiga möjligheter ökar barnens och ungdomarnas entusiasm för motion

Trä­ning­sis­hallen för­väntas i fram­tiden erb­juda faci­li­teter som gör det möj­ligt att utveckla idrotts­tim­marnas innehåll och under­vis­ning och öppna nya bre­dare möj­lig­heter för orga­ni­se­ring av lek­tio­nerna.

Mång­si­diga möj­lig­heter att prova olika idrottsgrenar under sko­lornas idrotts­timmar öppnar bättre möj­lig­heter för barn och ung­domar att hitta den sport som ins­pi­rerar och int­res­serar dem mest.

Works­hop­del­ta­garna: Mika Sark­kinen (utvecklingschef, Kar­lebys bild­nings­vä­sende), Juha Elo (idrotts­lä­rare, Hakalax skola) och Harri Kan­gas­niemi (rektor och idrotts­lä­rare, Hakalax skola).

Det har blivit en vana vid works­hopen att skriva kom­men­tarer på post it-lappar vid eve­ne­man­gets slut, som sedan tas fram till tavlan och läses upp för alla del­ta­gare. Reflek­tion av kom­men­ta­rerna genomförs. Röda

lappar för saker som behöver utvecklas eller nega­tiva aspekter och gula lappar för tack eller saker som har gått bra i works­hopen. Bilden nedan visar feed­backen från denna workshop.

Reflek­tion = Att gemen­samt bear­beta och gå igenom de dis­ku­te­rade frå­gorna, vilket slut­ligen ger infor­ma­tion om vad del­ta­garna har upplevt som posi­tivt och framgångs­rikt, samt vad som inte har gått enligt öns­kemål och vad

Rap­porter från works­hoppen kommer snart även i video­format. Håll er upp­da­te­rade och kom ihåg att vi gärna tar emot feed­back och öns­kemål från alla, så skicka oss ett med­de­lande här.

Luitko jo nämä?