Syftet med workshopen var att diskutera de utrymmen som kommer att finnas i träningsishallen, med fokus på lärarnas och elevernas perspektiv. Vad saknas för närvarande, vilka förbättringar hoppas man på och så vidare.
För deltagarna presenterades de utrymmen som planerna för närvarande omfattar, man diskuterade vilka utrymmen skolorna idag använder och vilka andra önskemål och möjligheter träningsishallen kunde erbjuda skolidrotten i framtiden.
Funktionella utrustningsförråd
Ur skolidrottens synvinkel ansågs tillräckliga förrådsutrymmen och hur den gemensamma träningsutrustningen kommer att förvaras när de nya utrymmena står klara vara mycket viktiga faktorer. Deltagarna konstaterade att de mest möjliga och sannolika alternativen för förvaring av saker är antingen ett förrådsutrymme avsett för allas gemensamma användning eller ett eget låsbart förrådsutrymme för varje skola separat.
Moderna förvaringslösningar för skolidrottens behov av tillbehör och utrustning samt en smidig användning i vardagen är av betydande betydelse. Ett tydligt system, bra förrådsutrymmen och bra underhåll av utrustningen säkerställer smidiga och meningsfulla idrottstimmar för både lärare och elever.
Mer idrott på isen under en längre tid
Gruppen hoppades att de nya utrymmena i framtiden skulle möjliggöra att man inkluderar issport i skolidrotten under en längre period av läsåret.
Det diskuterades om storleken och modellen på rinkarna. I skolidrotten har rinkens form ingen avgörande betydelse, men några meter längre och smalare rink skulle vara ett plus för småspel, eftersom det möjliggör att ordna flera spel samtidigt, differentierad undervisning och så vidare.
Mångsidiga möjligheter ökar barnens och ungdomarnas entusiasm för motion
Träningsishallen förväntas i framtiden erbjuda faciliteter som gör det möjligt att utveckla idrottstimmarnas innehåll och undervisning och öppna nya bredare möjligheter för organisering av lektionerna.
Mångsidiga möjligheter att prova olika idrottsgrenar under skolornas idrottstimmar öppnar bättre möjligheter för barn och ungdomar att hitta den sport som inspirerar och intresserar dem mest.
Det har blivit en vana vid workshopen att skriva kommentarer på post it-lappar vid evenemangets slut, som sedan tas fram till tavlan och läses upp för alla deltagare. Reflektion av kommentarerna genomförs. Röda
lappar för saker som behöver utvecklas eller negativa aspekter och gula lappar för tack eller saker som har gått bra i workshopen. Bilden nedan visar feedbacken från denna workshop.
Reflektion = Att gemensamt bearbeta och gå igenom de diskuterade frågorna, vilket slutligen ger information om vad deltagarna har upplevt som positivt och framgångsrikt, samt vad som inte har gått enligt önskemål och vad
Rapporter från workshoppen kommer snart även i videoformat. Håll er uppdaterade och kom ihåg att vi gärna tar emot feedback och önskemål från alla, så skicka oss ett meddelande här.