Koululiikunta keskiössä työpajassa 11.12.

Työ­pajan tavoit­teena oli käydä kes­kus­telua har­joi­tus­jää­hal­liin tule­vien tilojen osalta, kes­kit­tyen opet­ta­jien ja oppi­laiden näkö­kul­maan. Mitä tällä het­kellä puuttuu, mihin toi­vo­taan paran­nusta ja niin edel­leen.

Osal­lis­tu­jille esi­tel­tiin tämän hetken suun­ni­telman mukaisia tiloja sekä puhut­tiin siitä, mitä tiloja koulut tällä het­kellä käyt­tävät ja mil­laisia muita tila­toi­veita ja mah­dol­li­suuksia har­joi­tus­jää­halli voisi kou­lu­lii­kun­nalle tule­vai­suu­dessa tar­jota.

Toimivat välinevarastot

Kou­lu­lii­kunnan näkö­kul­masta erit­täin tär­keiksi sei­koiksi koet­tiin riit­tävät varas­to­tilat sekä se, millä tavalla yhteisten har­joi­tus­vä­li­neiden säi­lytys uusien tilojen val­mis­tuessa tul­laan jär­jes­tä­mään. Osal­lis­tujat tote­sivat tava­roiden säi­ly­tyksen osalta mah­dol­li­siksi ja myös toden­nä­köi­sim­miksi vaih­toeh­doiksi joko kaik­kien yhtei­seen käyt­töön tar­koi­tettu varas­to­tilan tai oma lukit­tava varas­to­tila jokai­selle kou­lulle erik­seen.

Kou­lu­lii­kun­nassa tar­vit­ta­vien tar­vik­keiden ja väli­neiden ajan­mu­kaiset säi­ly­tys­rat­kaisut sekä arjessa suju­vasti toi­miva käyttö ovat mer­ki­tyk­sel­li­sessä ase­massa. Selkeä jär­jes­telmä, hyvät varas­to­tilat sekä väli­neiden hyvä yllä­pito var­mis­tavat kukin osal­taan sujuvat ja mie­lek­käät lii­kun­ta­tunnit niin opet­ta­jien kuin oppi­lai­denkin kan­nalta.

Jäällä liikuntaa entistä pidempään

Ryhmä toivoi uusien tilojen mah­dol­lis­tavan tule­vai­suu­dessa jää­ur­heilun sisäl­lyt­tä­misen kou­lu­lais­lii­kun­taan entistä pidem­mälle jak­solle luku­vuo­sien aikana.

Kau­ka­loiden koosta ja mal­lista kes­kus­tel­tiin. Kou­lu­lii­kun­nassa kau­kalon muo­dolla ei sinänsä ole rat­kai­sevaa mer­ki­tystä, mutta muu­taman metrin nor­maalia pidempi ja kapeampi kau­kalo olisi esi­mer­kiksi pien­pe­lien kan­nalta plussaa, koska se mah­dol­listaa useamman pelin rin­nak­kain jär­jes­tä­misen, ope­tuksen eriyt­tä­misen ja niin edel­leen.

Monipuoliset mahdollisuudet lisäävät lasten ja nuorten innostusta liikkumiseen

Har­joi­tus­jää­hallin odo­te­taan tar­joavan tule­vai­suu­dessa puit­teet, joiden avulla mah­dol­li­suus kehittää lii­kun­ta­tun­tien sisältöä ja ope­tusta avaavat uusia laa­jempia mah­dol­li­suuksia tun­tien jär­jes­tä­mi­seen.

Moni­puo­liset mah­dol­li­suudet kokeilla eri lii­kun­ta­la­jeja kou­lujen lii­kun­ta­tun­neilla, avaavat paremmat mah­dol­li­suudet lap­sille ja nuo­rille löytää itsel­leen se juuri itseä innos­tava ja kiin­nos­tava urhei­lu­har­rastus.

Työ­pajan osal­lis­tujat: Mika Sark­kinen (kehit­tä­mis­pääl­likkö, Kok­kolan sivis­tys­toimi), Juha Elo (lii­kun­nan­opet­taja, Haka­lahden koulu) ja Harri Kan­gas­niemi (reh­tori ja lii­kun­nan­opet­taja, Haka­lahden koulu).

Työ­pa­joissa tavaksi on tullut tilai­suuden lopuksi kir­joittaa post it ‑lapuille kom­ment­teja, jotka vie­dään tau­lulle ja lue­taan kai­kille osal­lis­tu­jille ääneen. Toteu­te­taan reflek­tointi. Punai­selle lapulle kehi­tet­tävät tai negar­tii­viset asiat ja kel­tai­selle lapulle kii­tokset tai työ­pa­jassa hyvin men­neet asiat. Kuvassa alla tämän työ­pajan palaut­teet.

Reflek­tointi = Yhdessä käsi­tel­tyjen asioiden pur­ka­minen ja läpi­käynti, jol­loin saa­daan lopuksi tietoa siitä, mitkä asiat osal­lis­tujat ovat koke­neet posi­tii­vi­seksi ja onnis­tu­neeksi sekä siitä mitkä asiat eivät ole men­neet toi­veiden mukai­sesti ja mihin asioihin osal­lis­tuja pyytää jat­kossa kiin­nit­tä­mään huo­miota.

Kuu­lu­misia työ­pa­jasta on tulossa lähiai­koina myös videon muo­dossa. Pysykää kuu­lolla ja muis­takaa, että otamme mie­lel­lämme palau­tetta ja toi­veita vas­taan ihan kai­kilta, lähetä meille viestiä täällä.

Luitko jo nämä?