Työpajan tavoitteena oli käydä keskustelua harjoitusjäähalliin tulevien tilojen osalta, keskittyen opettajien ja oppilaiden näkökulmaan. Mitä tällä hetkellä puuttuu, mihin toivotaan parannusta ja niin edelleen.
Osallistujille esiteltiin tämän hetken suunnitelman mukaisia tiloja sekä puhuttiin siitä, mitä tiloja koulut tällä hetkellä käyttävät ja millaisia muita tilatoiveita ja mahdollisuuksia harjoitusjäähalli voisi koululiikunnalle tulevaisuudessa tarjota.
Toimivat välinevarastot
Koululiikunnan näkökulmasta erittäin tärkeiksi seikoiksi koettiin riittävät varastotilat sekä se, millä tavalla yhteisten harjoitusvälineiden säilytys uusien tilojen valmistuessa tullaan järjestämään. Osallistujat totesivat tavaroiden säilytyksen osalta mahdollisiksi ja myös todennäköisimmiksi vaihtoehdoiksi joko kaikkien yhteiseen käyttöön tarkoitettu varastotilan tai oma lukittava varastotila jokaiselle koululle erikseen.
Koululiikunnassa tarvittavien tarvikkeiden ja välineiden ajanmukaiset säilytysratkaisut sekä arjessa sujuvasti toimiva käyttö ovat merkityksellisessä asemassa. Selkeä järjestelmä, hyvät varastotilat sekä välineiden hyvä ylläpito varmistavat kukin osaltaan sujuvat ja mielekkäät liikuntatunnit niin opettajien kuin oppilaidenkin kannalta.
Jäällä liikuntaa entistä pidempään
Ryhmä toivoi uusien tilojen mahdollistavan tulevaisuudessa jääurheilun sisällyttämisen koululaisliikuntaan entistä pidemmälle jaksolle lukuvuosien aikana.
Kaukaloiden koosta ja mallista keskusteltiin. Koululiikunnassa kaukalon muodolla ei sinänsä ole ratkaisevaa merkitystä, mutta muutaman metrin normaalia pidempi ja kapeampi kaukalo olisi esimerkiksi pienpelien kannalta plussaa, koska se mahdollistaa useamman pelin rinnakkain järjestämisen, opetuksen eriyttämisen ja niin edelleen.
Monipuoliset mahdollisuudet lisäävät lasten ja nuorten innostusta liikkumiseen
Harjoitusjäähallin odotetaan tarjoavan tulevaisuudessa puitteet, joiden avulla mahdollisuus kehittää liikuntatuntien sisältöä ja opetusta avaavat uusia laajempia mahdollisuuksia tuntien järjestämiseen.
Monipuoliset mahdollisuudet kokeilla eri liikuntalajeja koulujen liikuntatunneilla, avaavat paremmat mahdollisuudet lapsille ja nuorille löytää itselleen se juuri itseä innostava ja kiinnostava urheiluharrastus.
Työpajoissa tavaksi on tullut tilaisuuden lopuksi kirjoittaa post it ‑lapuille kommentteja, jotka viedään taululle ja luetaan kaikille osallistujille ääneen. Toteutetaan reflektointi. Punaiselle lapulle kehitettävät tai negartiiviset asiat ja keltaiselle lapulle kiitokset tai työpajassa hyvin menneet asiat. Kuvassa alla tämän työpajan palautteet.
Reflektointi = Yhdessä käsiteltyjen asioiden purkaminen ja läpikäynti, jolloin saadaan lopuksi tietoa siitä, mitkä asiat osallistujat ovat kokeneet positiiviseksi ja onnistuneeksi sekä siitä mitkä asiat eivät ole menneet toiveiden mukaisesti ja mihin asioihin osallistuja pyytää jatkossa kiinnittämään huomiota.
Kuulumisia työpajasta on tulossa lähiaikoina myös videon muodossa. Pysykää kuulolla ja muistakaa, että otamme mielellämme palautetta ja toiveita vastaan ihan kaikilta, lähetä meille viestiä täällä.